Om det är någon filmkompositör som någorlunda kan jämföras med John Williams (Star Wars, Indiana Jones, Harry Potter, Jurassic Park, Stålmannen) så är det den tyske kompositören Hans Zimmer som även han gjort sig ett stort namn med sina klassiska filmalster. Liksom Williams är detta en klassiskt skolad kompositör som använder sig av symfoniorkestrar, svulstiga och dramatiska teman blandat med smäktande vackra tongångar.
Den trettio år yngre Zimmer har redan ett stort antal filmer i sin resumé och bland de namnkunnigaste kan man nämna Lejonkungen, Batman: The Dark Knight, Hannibal, Den siste samurajen, Pirates of the Caribbean, DaVinci koden och X-men. Listan är enormt lång och Zimmers stil är ganska lätt att känna igen med sin stora känsla för drama och spänning.
Ett av Zimmers absolut mest älskade och spelade soundtracks är Gladiator, Ridley Scott filmen som gjorde Russel Crowe till ett hushållsnamn och som fick ett stort antal entusiastiska fans. Förutom de svulstiga tonerna till de storslagna krigsscenerna samarbetade kompositören här också med Lisa Gerrard från gruppen Dead Can Dance och skrev några vackra, lugna klassiska stycken med hennes märkliga sångstil som ackompanjerade. Gerrard sjunger som om det är en text men i själva verket är det frågan om fantasiljud och påhittade ord, vilket gör musiken tidlös och lättillgänglig för människor i hela världen.
Zimmer kommer ifrån Tyskland och på 80-talet spelade han synthesizer i ett antal band med mer eller mindre framgång. Så småningom flyttade han till London och det var här som saker och ting började hända på allvar då han träffade likasinnade musiker som han började komponera filmmusik med. Efter ett antal jobb fick han uppdraget att skriva musiken till en lågmäld film som hette Rain Man med Tom Cruise och Dustin Hoffman, och det var med denna films enorma succé som Zimmers riktigt stora genombrott kom. Nu började beställningarna hagla, och han skrev bland annat musiken till Thelma och Louise och Driving Miss Daisy.
När Zimmer så blev kontaktad av Disney för att skriva musiken till Lejonkungen kom hans musikaliska karriär att anta en något förändrad form. Här började han jobba mer med orkestrar och blev hyllad för sitt arbete för filmen. Det var efter detta som hans karaktäristiska och ganska dramatiska kompositionsstil fick gehör och snart följde filmer som alla Dan Brown baserade filmer, Gladiator, Hannibal och Sherlock Holmes.
Kategorier och taggar
In Musik och film